Tips og gode råd til begyndere i motocross sporten


Tips og gode råd til begyndere i sporten.

Her gives nogle gode råd og tips, som, hvis du er ny i sporten kan spare dig for mange problemer, penge og skader.
Det forudsættes, at du har anskaffet dig det nødvendige udstyr.
Du skal, når du kører, altid bære en godkendt styrthjelm, motorbriller, brynje m/ skulderbeskytter, en langærmet køretrøje, handsker, bukser med hoftebeskyttelse, knæbeskytter samt et par ordentlige crossstøvler.
Du skal også have licens, som bl.a. betyder at du er forsikret når du kører på en godkendt bane.
Mere om dette kan oplyses i klubben og læses i reglementerne fra den pågældende union du er medlem af , som du kan få i klubben når du søger licens.

Hvor kan du køre? 
Når du har DMU licens kan du som udgangspunkt køre på alle baner der er tilknyttet alle unioner. Du kan finde en oversigt over banerne i på unionernes hjemmeside. Læg mærke til hvilke dage og tider, der trænes på banen.
Men da vi skal dele den træningstid som den pågældende bane med da andre cross kørere, der det vigtigt at man undersøger om den pågældende bane har mulighed for at stille træningstid til rådighed for quad´r den dag.
Husk at når du er ude og træne/køre løb besøger du en klub som består af mennesker der har gjort en stor frivillig indsats og brugt deres fritid for at DU kan komme ud og dyrke din sport, så husk at behandle disse mennesker med respekt, da de har gjort dig en tjeneste ved at være der.

KØR I TOMGANG I RYTTERGÅRDEN, alle 2 hjuler skal trække, så for ikke at skabe irritation er det vigtigt at vi overholder denne regel meget skarpt, og ser du en racerven der ikke kan huske det, så mind ham om det.
Vi er gæster og skal respekterer den status.
Husk at hjælp til i den klub du er medlem, kom til arbejdsdage, og hvis at du er et fuldgyldigt medlem af klubben, som både nyder og yder.
Og lad være med at køre andre steder. En motocrosskører kører kun på godkendte baner – aldrig på offentlig vej ( du kan blive frataget din licens af DMU).

Enkelte køreregler på banen!
1.Vær sikker på, at din crosser er i orden.
særligt at bremserne (begge) virker ordentlig, at alt er spændt ordentlig, at gashåndtag og kabel er i orden (skal arbejde uden besvær) og at affjedringen fungerer.
kør altid med det reglementerede udstyr.
undgå at støje unødigt – kør altid med velfungerende lyddæmper.
2.Varm selv op (se senere), varm motoren op i nogle minutter, og se dig godt for når du så kører ud på banen3. Du skal altid følge banens kørselsretning.
4. Hold dit spor dvs., hvis du hører en anden komme bagfra, så fortsæt dit spor – det kan være farligt hvis du pludselig trækker ud til siden for at give plads – en hurtig kører skal nok komme forbi.
5. Hvis du af en eller anden grund standser, så ræk forinden hånden op og bring derefter dig selv og cyklen ud, hvor det generer mindst muligt.
6. Brug hovedet – kør i det tempo du føler sikkert og gå gradvist frem med hop.
7. Lær køreteknik (der afholdes kurser en gang imellem) og øv dig igen og igen, så vil du helt automatisk kunne køre hurtigere og stadig med høj sikkerhed.
8. Vær opmærksom på flagsignaler fra officials – specielt det gule flag – se mere om dette i reglementet.

Motorcyklens drift og vedligeholdelse! 
En gylden regel er altid at gennemlæse den instruktionsbog der følger med din racer.Mange nystartede har haft store udgifter efter få ganges kørsel. Forkert brændstof og olieblanding, urent eller manglende luftfilter kan være årsag til, at motoren må hovedrepareres efter meget kort tids kørsel.Benzin og Blandingsolie!
I instruktionsbogen kan du finde fabrikantens anbefaling af hvilken benzin/oktan der minimum skal bruges (blyfrit), samt hvor meget og hvilke typer blandingsolie der skal tilsættes (to-taktsmotorer).
Bland aldrig mere benzin/olie end du forventer at bruge på en dag.
Bliver der noget tilovers, så hæld dette i en spand/dunk med låg – det kan eventuelt bruges til at rense luftfilter i.
Kør aldrig på den færdigblandede benzin du kan få på en tank. Lad også være med at forsøge med knallertblandingsolie, da disse olier ikke er laver til motorer med omdrejninger og belastning som på din crosser. Få gode råd hos rutinerede kørere eller en forhandler.
Motorolie!

Vær altid sikker på, at der er motorolie påfyldt i rigtig mængde/niveau. Se hvilken type i instruktionsbogen.
Skift motorolien hyppigt, da den slides op. Følg instruktionsbogens anvisning. Maksimum kan være helt nede på 3-4 timers kørsel mellem olieskift (Det er billigere at skifte olie end gearkasse).
Koblingsfunktionen er også påvirket af olien, dvs. gammel olie kan bevirke at koblingen ikke tager ordentlig fat (fedter).
Luftfilter!
Luftfiltret, som sidder lukket inde i en luftfilterkasse, er meget vigtigt for motorens ydeevne og holdbarhed.
På en støvet bane kan luftfiltret efter blot 15-20 minutters kørsel være så tilstoppet, at det går ud over motorens trækkraft.
Når du kører med et snavset luftfilter, vil motoren – da den skal bruge luft – begynde at suge små sandkorn ind i karburator og cylinder. Blot nogle få sandkorn kan forårsage, at karburatoren kan sætte sig fast (måske med fuld gas! – uha – uha), og også ødelægge stempel, cylinder og krumtap, som er nogle dyre dele.

Derfor!
sæt altid et rent luftfilter med filterolie på hver gang
du skal ud at køre.
Kører du løb, bør du checke og som regel også skifte luftfiltret til hvert heat!
Det er klogt at have flere luftfiltre med hjemmefra (gerne olierede klar til brug), så du ikke behøver at rense filtre på banen.
Sådan renses luftfiltret!
Der er flere måder at rense luftfilter på, men slutresultatet skal altid være et helt rent filter uden olie- og jord/sand- rester.
En god og gennemprøvet metode er følgende:
Skyl filteret godt i en spand med filterrens (evt. benzin) – klem, men vrid ikke (skal foregå i det fri og med gummihandsker).
Vask filteret med varmt vand tilsat opvaskemiddel. Gentag dette med flere hold sæbevand indtil filtret føles helt fedtfri.
Skyl meget grundigt under rindende vand – eller i vaskemaskine.
Ryst filteret godt (over plastpose eller lignende, så man kan høre om der drysser sand).
Hæng filteret til tørre.
Luftfilteret skal olieres inden brug!
Før et luftfilter monteres skal det gennemvædes med en speciel luftfilterolie. Dette foregår bedst ved at dyppe filteret i en spand med filterolie. Derefter klemmes luftfilteret (ikke vride) så overflødig olie drypper af i spanden (aldrig på jorden).
Prøv ikke med andre olietyper, da filterolien er klæbrig så den kan hjælpe med til at hindre sandkorn i at trænge igennem filteret.
Det er en god ide at ordne filtrene dagen før du skal køre – læg dem blot i en plastpose, så de holdes helt rene, til du skal bruge dem.
Karburatoren!
Det er også vigtigt at karburatoren renses jævnligt. Har du mistanke om at der er kommet snavs eller vand i karburatoren, så tag den af og rens f.eks. med trykluft. Så undgår du kedelige uheld, som kan ske, hvis en urenhed får gasspjældet til at sidde fast.
På en løbsdag kan man undgå problemer, hvis en vanddråbe skulle have sneget sig ind, ved at skrue bundproppen ud, så den benzin der står i bunden af karburatoren løber ud. Hvis der skulle være vand, så løber det med ud (husk opsamlingsbakke under maskinennår der arbejdes på den).
Pas på forurening – opsaml benzin og olie for aflevering på rette sted = banens miljøstation!og husk at du altid skal have en opsamlingsbakke placeret under maskinen, når der arbejdes med smøring, olieskift, kølervæske og lign. i ryttergården!!!!

Kør med rigtig karburatorindstilling!
Det er meget vigtigt, at du er opmærksom på, om din karburator giver din cylinder den rigtige mængde benzin, når du kører.
På en tør og hård bane skal der bruges en tyndere benzin/luft- blanding, og på en tung sandbane skal der bruges en tykkere blanding.
Normalt kan du under træningen – efter nogle omgange – ved at kontrollere tændrørets farve, se om blandingen er rigtig.
Er tændrørets elektrode hvid, så sæt en større dyse i karburatoren, og er elektroden sort og meget våd, så prøv en mindre dyse.
Læs i øvrigt mere om dette i din instruktionsbog, da det kan være dyrt at køre med forkert indstillet karburator. Får cylinderen for lidt benzin, f.eks. ved kørsel på tung/sandet bane, så vil stemplet blive for varmt og sætte sig fast midt under kørslen. Det kan i værste fald betyde, at du må have ny cylinder mm.

Cylinderens, stempelets og stempelringenes tilstand er vigtigt for, at den højtydende crossmotor kan fungere maximalt.
Er nogle af disse dele slidte, nedsættes trækkraft og fart.
Følg derfor nøje din instruktionsbogs anbefalinger m.h.t. hvor tit stempelringe og stempel skal skiftes.
Venter du for længe, f.eks. med at skifte stempelringe, så slides cylindervæggen hurtigere.
Stemplet skal også skiftes med det rigtige interval, idet du kan risikere, at der opstår metaltræthed hvis du kører for mange timer med det samme stempel. Resultatet kan være, at stemplet til sidst smuldrer, så stumper falder ned i krumtappen og ødelægger denne.
Så selvom det koster en del at skifte disse dele, så lad være med at spare her, – det kan blive meget dyrere, hvis du forsøger.
Kæde og kædehjul!

Motorens kræfter overføres til baghjulet via forreste kædehjul, og kæden til bagerste kædehjul.
Kæden bliver under kørslen fyldt med snavs, både udenpå og inde i leddenes ruller.
Derfor skal kæden renses efter hver gang, du har været ude at køre.
Du kan f.eks. rense kæden ved at lægge den i blød i en spand med dieselolie, hvorefter du evt. lægger den udstrakt på et bræt og børster den godt igennem med en stålbørste.
Derefter kan kæden skylles med vand (pas hele tiden på at du undgår forurening på jorden).
På en løbsdag (eller træningsdag) er det en god idet at rense kæden med en stålbørste og derefter give den kædespray imellem heatene og kontroller samtidig kædens spænding og efterspænd om nødvendigt.
Kontroller samtidig kædehjulene for slidtage og knækkede tænder og skift om nødvendigt.

En velfungerende affjedring er væsentlig for at kunne styre crosseren hurtigt og sikkert rundt på en bane. Du bliver også mindre træt, hvis du ikke skal kæmpe med en dårlig affjedring.
Både forgaffel, bagdæmper og fjeder kan justeres. På de fleste modeller findes stilleskruer for ind- og uddæmpning, men også ved at ændre på oliens viskositet (og oliehøjden i forgaflen) kan funktionen ændres.
Der skal også med mellemrum skiftes olie i forgaffel og bagdæmper for at have en ordentlig funktion. Tal med din forhandler herom.
Vil du forsøge at finde den rigtige indstilling, start først med at kontrollere bagfjederens spænding. Se i instruktionsbogen hvor meget bagenden på cyklen skal synke, når du sætter dig op på crosseren.
Derefter kan du prøve dig frem med dæmper og forgaffel, men flyt altid indstillingsskruer med 1 eller 2 klik ad gangen.
Tag udgangspunkt i standardindstillingen og prøv hvordan det virker, når du drejer stilleskruerne til begge sider.
Generelt er det bedst på baner med mange skarpe huller, uddæmpningen er hurtig, og på baner med lange bløde huller, at den er mere langsom.
Inddæmpningen skal klare sammenpresningen ved hårde landinger, men skal også virke hen over huller. Det gælder derfor om at have den indstillet, så den kun lige går i bund de værste steder på banen. Der må f.eks. godt komme sorte mærker i bagskærmen efter landing fra store hop.
Øvelse gør mester, så prøv, prøv og prøv.
Lyddæmperen!
Lyddæmperen på crosscyklen er konstrueret til bedst mulig støjdæmpning, men samtidig så motoren yder optimalt.
Dvs., når lyddæmperen begynder at støje mere, så mister motoren noget af sin kraft.
Inden i lyddæmperen er et perforeret rør og noget pakningsmateriale.
Der kan købes speciel pakningsmateriale eller bruges glasuld – prøv hvad du får bedst resultat med.
Da støjbegrænsning er vigtig for motorsporten, vil din lyddæmper jævnligt blive kontrolleret af DMU’s støjmålere. Skulle din lyddæmper ikke klare kontrollen, vil du blive udelukket fra deltagelse i løbet eller træningen – så derfor hold altid lyddæmperen i orden.
Hjul og dæk!
Hjulene på crosseren er din forbindelse til jorden, så de skal naturligvis også passes.
Egerne skal altid være tilpas og ensartet tilspændt – kontroller helst efter hver gang/hvert heat, du har kørt.
Hjulenes lejer må ikke have slør, så husk at give disse fedt jævnligt, så holder de længere. Bruger du højtryksrenser, bør du rense og smøre hver gang, du har vasket.
Dækkene bør naturligvis være med ordentlige knopper og kør så vidt muligt med den rigtige type. Hårdbanedæk, hvor knopperne sidder tættere, holder længst på hård bane, mens et sanddæk med længere afstand mellem knopperne, har bedre greb på en sandet eller mudret bane. Tal med erfarne kørere om dækvalg.
Dæktrykket er også vigtigt. med lavt lufttryk har du godt greb, men punkterer lettere, og med højt lufttryk står du mindre godt fast, men punkterer ikke. Tilpas til banens beskaffenhed, spørg evt. klubkammerater hvad de bruger af tryk.
Vask og smøring!
Ved vask af crosscyklen er vand og sæbe udmærket. Undersøg altid om du må vaske i ryttergården eller om der er en speciel vaskeplads.
Mange bruger højtryksrenser, som da også er udmærket, hvis man undgår at sprøjte direkte mod lejer og andre steder, hvor den kraftige vandstråle kan trykke snavs ind.
Lyddæmperens materiale kan beskyttes under vask ved at sætte en prop i enden af afgangsrøret.
Har du taget sadlen af ved vask, så undgå at sprøjte direkte mod luftfilteret, så vand trænger ind i karburatoren.
Når crosseren er ren, så bør lejer i hjul og bagsvinger smøres. Husk også at give kronrørets lejer fedt af og til.
Koblings- og gaskabel, samt gashåndtag skal også holdes rene og velsmurte.
Se i øvrigt i instruktionsbogen, hvor og hvor tit der skal smøres, og hvad der skal bruges til lejer, bøsninger mm.
Den der smør’ godt kør’ godt – det passer også for en crosser.

Din egen pleje! 
Motocross er en af de hårdeste og mest konditionskrævende sportsgrene der findes. Alle kroppens muskler og led tages i brug – ofte med stor belastning.
Det er derfor vigtigt for motocrosskørere at være i god fysisk form. Jo bedre form, desto bedre kan du koncentrere dig om kørslen, og risikoen for uheld nedsættes.
Varm op ! ! ! før du kører – altid! – og stræk ud efter kørslen.
Motocrosskørere skal straks de kører ud på banen være forberedt på at yde optimalt. Mange skader sker på de første omgange, fordi manglende opvarmning er skyld i en stivkrop, der er mere udsat for skader end en varm krop.
Derfor – brug altid 10-15 minutter på opvarmning (løb, sving og udstrækninger) før du kører.
Mad og drikke (se også gode råd her)
Dine spisevaner har også indflydelse på dine præstationer. Sæt dig ind i, hvad du helst bør spise og hvad du helst skal undgå.
Drik rigeligt!
En crosskører bruger meget væske under et crossløb. Elitekørere er helt oppe på 4-6 liter væsketab på en løbsdag.
Drik derfor rigeligt vand (ikke sodavand) op til løbsdage og på dagen. Sportsdrikke kan anbefales, dog rent vand fra en halv time før du skal køre.

Dette har forhåbentlig givet dig nogle brugbare tips, men dækker naturligvis ikke alt
Tal med erfarne kørere og din klubtræner, hvis du vil vide mere.

Rigtig god fornøjelse med motocrosssporten. Mvh. WWW.MMJFOTO.COM 🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s